Cultura si Spiritualitate: Angelologie

Angelologie



EXISTENTA INGERILOR 

   Atunci cand este vorba de anumite domenii neglijate ale teologiei, acesta este unul dintre posibilii candidati. Pentru a demonstra aceasta, este suficient sa urmarim cu atentie spatiul dedicat angelologiei in teologiile standard. Lipsa de interes pentru aceasta doctrina ar putea sa fie pura neglijenta sau ar putea sa indice o respingere tacita a acestui domeniu al invataturii biblice.
   In zilele noastre negarea de catre neo-ortodoxie a existentei obiective a ingerilor a fost contrabalansata de o larga publicitate dedicata demonilor si activitatii lor. Desi oamenii pot nega sub raport teologic existenta unui gen de fiinte numite ingeri (si demoni), in mod practic dovezile despre activitatile lor par sa faca imposibila negarea existentei lor. Astfel, pe de o parte, respingerea de catre om a oricarei realitati supranaturale indeparteaza din mintea sa posibilitatea existentei ingerilor; pe de alta parte insa, anumite activiti pe care el nu le poate explica in mod rational fac existenta lor o necesitate.

CUNOASTEREA UMANA

   Omul nu are capacitatea de a judeca alcatuirea universului. Fie nu are la dispozitie un mod experimental de a cunoaste daca aceasta alcatuire poate sau nu sa includa un gen de fiinte cum ar fi ingerii. Mai mult, el nu are in sine nici un fel de inclinatii care sa-l faca a presupune ca aceasta alcatuire include ingerii, caci inclinatiile lui naturale sunt opuse supranaturalului. Pe langa aceasta, experienta sa nu-1 poate face sa incline inspre a lua in considerare posibilitatea existentei ingerilor, iar increderea in propriul sau intelect il va obliga sa caute alte explicatii pentru fenomenele pe care nu le poate intelege imediat. Omenirea nu are la dispozitie un manual cu titlul ,,Ghid pentru toate creatiile posibile”. El nu are la dispozitie nici o informare despre creatie, in afara datelor procurate de creatia insasi. Cu alte cuvinte, cunoasterea limitata a omului nu-i permite sa traga concluzia ca nu exista fiinte de tipul ingerilor.

REVELATIA BIBLICA

Daca acceptam revelatia biblica, atunci nu poate exista nici o indoiala cu privire la existent lor. Trei sunt caracteristicile principale pe care le manifesta aceasta revelatie.

1. Vechiul Testament vorbeste despre ingeri de peste 100 de ori, in vreme ce Noul Testament ii mentioneaza de circa 165 de ori. Desigur, pentru ca noi sa recunoastem un lucru ca fiind adevarat este suficient ca el sa fie mentionat o singura data in Biblie. Dar cind un subiect cum este cel despre ingeri este mentionat atat de des, atunci este cu mult mai greu sa fie contestat.

2. Sunt mentionati peste tot in Biblie. Adevarul despre ei nu se limiteaza la o anumita perioada a istoriei, la o anumita parte a Scripturilor sau la cativa autori. Ei nu apartin vreunei epoci primitive. Existenta lor este mentionata in 34 de carti ale Bibliei, de la cea mai veche dintre ele (Genesa sau Iov) pana la ultima.

3. Invatatura Domnului Iisus cuprinde un numar de referinte la ingeri ca fiinte reale. Deci, a nega existenta lor inseamna a pune la indoiala veridicitatea Sa.
Detaliile concrete ale revelatiei biblice sunt importante, dar trecandu-le in revista este important sa retinem aceste trei caracteristici ale naturii respectivei revelatii.
Vom examina mai intai multimea si raspandirea datelor biblice si apoi invataturile lui Cristos despre acest subiect.

A. In Vechiul Testament

Vechiul Testament ne prezinta intotdeauna ingerii ca pe fiinte reale, obiective, avand existenta in sine. Ei nu sunt considerati in nici un fel iluzii sau plasmuiri ale imaginatiei. In cele 34 de aparitii ale cuvantului in scrierile lui Moise ingerii apar intotdeauna ca fiind fiinte reale care fac diverse lucruri in acord cu slujba lor de mesageri (acesta fiind de fapt intelesul cuvantului pentru inger atit in ebraica, cat si in greaca). De exemplu Avraam a mincat si a conversat cu ingeri (Gen. 18). Multe dintre referintele aflate in pentateuh si in Iosua vorbesc despre Ingerul lui Yahweh, care pare sa fie de natura divina. Un Inger a implinit judecata asupra lui Israel dupa ce David a gresit facand numaratoarea poporului (2 Sam. 24:16). Isaia se refera la serafimi (6:2), iar Ezechiel la heruvimi (10:1-3). Daniel ii menjioneaza pe Gavril (9:20-27) si Mihail (10:13; 12:1). Zaharia ii mentioneaza in mod frecvent pe ingeri ca agenti ai lui Dumnezeu (cap. 1) si talmacitori ai viziunilor (cap. 1-6). In Psalmi ingerii sunt descrisi ca slujitori ai lui Dumnezeu, care I se inchina si care scapa pe poporul lui Dumnezeu din primejdie (34:7; 91:11; 103:20).

B. In Noul Testament

In Noului Testament se afirma existenta reala a acestora. Autorii Evangheliei relateaza despre implicarea lor in nasterea, viata, invierea si inaltarea lui Cristos (Mat. 2:19; Marcu 1:13; Luca 2:13; loan 20:12; Fapte 1:10-11).
In Faptele Apostolilor ingerii sunt implicati in a-i ajuta pe slujitorii lui Dumnezeu, deschizand portile inchisorii pentru apostoli (5:19; 12:5-11), calauzindu-i pe Filip si pe Corneliu in lucrare (8:26; 10:1-7) si incurajandu-1 pe Pavel in timpul furtunii prin care a trecut in calatoria sa catre Roma (27:23- 25).
Sfantul apostol Pavel (Gal. 3:19; 1 Tim. 5:21), presupus autor al cartii Evrei (1:4), Sfantul apostol Petru (1 Petru 1:12) si Iuda (v. 6) presupun cu totii in scrierile lor existenta ingerilor. In Apocalipsa apar cam 65 de referinte clare la ingeri, mai multe decat in oricare alta carte a Bibliei. Noul Testament ne pune fara indoiala la dispozitie dovezi clare, imbatabile si abundente cu privire la existenta ingerilor.

C. In invataturile lui Iisus Cristos

Ingerii I-au slujit lui Cristos in pustie, dupa ispitirea Sa de catre Satan si, desigur, nici un reporter n-a fost prezent cu ocazia ispitirii, asa incat adevarul relatarii se bazeaza pe credibilitatea Sa. El ne-a invatat ca starea noastra de dupa inviere va fi ca aceea a ingerilor; nu vom procrea (Mat. 22:30). Ii vor separa pe cei buni de cei rai la sfarsitul veacurilor (Mat. 13:39) Il vor insoti pe Domnul la a doua Sa Venire (Mat. 25:31). Chiar fara a mai adauga referintele legate de activitatea lui Cristos privitoare la demoni, avem suficiente dovezi ca El a crezut in realitatea ingerilor.De obicei ultimul lucru pe care doresc sa-1 abandoneze criticii Bibliei il reprezinta cuvintele lui Cristos. Cum se raporteaza ei atunci la evidenta faptului ca El a crezut in existenta ingerilor? Unii spun ca El de fapt S-a inselat. El credea ca acestia exista, dar practic ei nu exista. Altii spun ca El si-a adaptat invatatura la credintele ignorante ale oamenilor din vremea Sa. Unele dintre referintele Sale la ingeri nu pot fi explicate in acelasi mod (Mat. 18:10 si 26:53). Alteori se afirma ca autorii Evangheliilor au adaugat acele referinte cu privire la ingeri pentru ca ei credeau in acestia. Nimic nu poate impiedica acest gen de critica biblica sa ne lipseasca si de altele sau chiar de toate invataturile lui Cristos.
Exista si o alta opinie, si anume, Cristos stia ca ingerii exista si a reflectat aceasta cunostinta in invatatura Sa

CREATIA INGERILOR

I. FAPTUL CREATIEI LOR

Sunt fiinte create (Ps. 148:5). Aceasta inseamna ca ei n-au evoluat dintr-o forma inferioara sau mai putin complexa de viata. Acest lucru este accentuat de faptul ca nu procreaza (Mat. 22:30). Atunci cand au fost creati, au fost creati ca ingeri.

II. AGENTUL CREATIEI LOR

Toate lucrurile au fost create prin Iisus Cristos (loan 1:1-3), in mod special au fost creati de El (Col. 1:16).

III. TIMPUL CREATIEI LOR

Biblia nu ne vorbeste in mod neindoielnic despre timpul creatiei lor. Ei erau prezenti atunci cand a fost creat Pamantul (Iov 38:7) si de aceea creatia lor trebuie sa fi avut loc inainte de creatia Pamantului.

IV. STAREA LOR LA CREATIE

A. Sfinti

La origine toate creaturile ingeresti au fost create sfinte. Dumnezeu a declarat despre creatia Sa ca este buna (Gen. 1:31) si El nu putea sa creeze pacatul. Chiar si dupa ce pacatul a intrat in lume ingerii buni ai lui Dumnezeu care nu s-au razvratit impotriva Lui sunt numiti sfinti (Marcu 8:38). Acestia sunt ingerii alesi (1 Tim. 5:21), in contrast cu cei rai care 1-au urmat pe Satan in razvratirea lor impotriva lui Dumnezeu (Mat. 25:41).

Pe langa faptul ca au fost creati sfinti, toti sunt inconjurati de sfintenie. Creatorul lor a fost sfintenia desavarsita. Atmosfera in care ei au trait si au slujit a fost, pana la pacatul lui Satan, lipsita de imperfectiunile si intinaciunea pacatului.

B. Creaturi

Sunt creaturi, nu sunt Creatorul. Cu toate acestea ei sunt o categorie aparte de creaturi, deosebite de fiintele umane (1 Cor. 6:3; Evr. 1:14). Fiind creaturi ei sunt limitati in putere, cunostinta si actiune (1 Petru 1:11-12; Apoc. 7:1). La fel ca toate creaturile responsabile, vor fi supusi judecatii (1 Cor. 6:3; Mat. 25:41).

NATURA INGERILOR

EI SUNT DOTATI CU PERSONALITATE

A fi dotat cu personalitate inseamna a avea existenta personala; astfel, afirmam ca au existenta personala si ca ei poseda calitatea sau starea de fiinte personale. In mod obisnuit, se considera ca fatetele esentiale ale personalitatii implica inteligenta, emotiile si vointa.

Ingerii sunt considerati ca avand personalitate pentru ca vadesc inteligenta, emotii si vointa. Acest lucru este adevarat atat in legatura cu ingerii buni, cat si cu cei rai. Ingerii buni, Satan si demonii poseda inteligenta (Mat. 8:29; 2 Cor. 11:3; 1 Petru 1:12), manifesta emotii (Luca 2:13; Iacov 2:19; Apoc. 12:17), demonstreaza ca au vointa (Luca 8:28-31; 2 Tim. 2:26; Iuda 6). De aceea putem spune ca ei sunt persoane. Faptul ca ei nu au trupuri umane nu-i impiedica sa fie dotati cu personalitate.

Cunoasterea pe care o poseda este limitata de faptul ca ei sunt creaturi. Asta inseamna ca ei nu stiu toate lucrurile (Mat. 24:36); cu toate acestea par sa aiba o cunoastere mai extinsa decat cea a fiintelor umane. Acest lucru ar putea fi determinat de trei cauze: (1) au fost creati in univers ca un ordin superior oamenilor. De aceea poseda in mod intrinsec mai multa cunoastere. (2) cunosc Biblia si au cunostinta din ea (lac. 2:19; Apoc. 12:12). (3) dobandesc cunostinte prin observarea indelungata a activitatilor umane. Spre deosebire de oameni, nu trebuie sa studieze trecutul; ei au trait experienta lui. De aceea cunosc felul in care altii au actionat si au reactionat in diverse situatii si pot prezice cu un grad mai mare de acuratete felul in care putem noi actiona in situatii similare. Experientele care tin de longevitatea lor le dau o cunoastere mai mare.

Desi sunt inzestrati cu vointa, la fel ca toate celelalte creaturi, sunt supusi vointei lui Dumnezeu. Ingerii buni sunt trimisi de Dumnezeu sa ajute pe credinciosi (Evr. 1:14). Satan, desi este foarte puternic si viclean in indeplinirea planurilor lui in aceasta lume, este limitat de vointa lui Dumnezeu (Iov 2:6). Demonii, la randul lor, trebuie sa fie si ei supusi vointei lui Cristos (Luca 8:28-31).

Personalitatea lor implica faptul ca nu sunt doar personificari ale unui bine sau rau abstract, asa cum au considerat unii. Aceasta afirmatie il include pe Satan, care este el o personalitate, nu o personificare a ideii comune pe care o au oamenii despre rau.

II. EI SUNT FIINTE SPIRITUALE

   Ingerii, demonii (presupunand ca ei sunt ingeri cazuti) si Satan apartin unei clase de fiinte pe care le-am putea numi fiinte spirituale. Despre ingeri se spune ca sunt duhuri slujitoare (Evr. 1:14). Demonii sunt numiti duhuri rele si necurate (Luca 8:2; 11:24, 26), iar Satan este duhul care lucreaza acum in fiii neascultarii (Efes. 2:2).
   Fiind fiinte spirituale, ei sunt nemateriali si necorporali. Oamenii s-au framantat mult cu semnificatia si cu implicatiile unui asemenea concept. Unii iudei fie parinti ai bisericii credeau ca ingerii au un soi de trupuri eterice sau invapaiate, dar in Evul Mediu s-a ajuns la concluzia ca ei sunt fiinte spirituale pure. Tendinta de a atribui ingerilor un anume gen de trup provine din presupusa imposibilitate de a concepe existenta unei adevarate creaturi care sa nu aiba trup. De asemenea pare sa fie clar ca ingerii nu sunt omniprezenti, ci sunt limitati sub raport spatial. Uneori ei au putut fi vazuti chiar de fiinte umane. Toate acestea par sa ne sugereze concluzia ca ingerii trebuie sa aiba trupuri. Cu toate acestea, in Scripturi ingerii si demonii sunt numiti in mod explicit spirite (pneumata) (Mat. 8:16; Luca 7:21; 8:2; 11:26; Fapte 19:12; Efes. 6:12 si Evr. 1:14). Desi Dumnezeu este o fiinta spirituala, aceasta nu inseamna ca ingerii sunt infiniti in natura lor, asa cum este Dumnezeu; am putea spune ca ei sunt fiinte spirituale finite. Natura lor spirituala nu-i impiedica insa de a li se arata fiintelor umane.
   De obicei ei apar ca barbati (cu toate ca este foarte posibil ca femeile din Zah. 5:9 sa fie ingeri). Ei au aparut in vise si viziuni (Mat. 1:20; Isa. 6:1-8), in dezvaluiri speciale ale prezentei lor (2 Imp. 6:17) si inaintea unor oameni intr-o stare normala, constienta, de veghe (Gen. 19:1-8; Marcu 16:5; Luca 2:13).
   In viziunile ceresti ei sunt descrisi ca avand caracteristici supraumane care sunt destul de diferite de alte aparitii umane (Dan. 10:5-7; Apoc. 10:1-3; 15:6; 18:1). Unii ingeri au aripi (Isa. 6:2,6; Ezec. 1:5-8).

III. EI SUNT NEMURITORI SI NU SE INMULTESC Numarul lor este si va fi intotdeauna acelasi. Domnul Iisus ne-a invatat ca ingerii nu dau nastere la copii de ingeri (Mat. 22:30) si ca ei nu mor (Luca 0:36). Cu toate acestea ingerii rai vor fi pedepsiti intr-un loc in care vor fi separati de Dumnezeu (Mat. 25:41; Luca 8:31).

IV. EI SUNT CREATURI SUPERIOARE OMULUI

   Autorul Evreilor scrie ca atunci cand Domnul nostru S-a intrupat, El a devenit pentru putina vreme mai prejos decat ingerii (2:7-9). Desi exista anumite probleme legate de felul in care autorul foloseste Psalmul 8 in acest pasaj pare sa fie clar ca intruparea L-a asezat pe Cristos intr-o pozitie mai prejos de a ingerilor (chiar daca aceasta a fost o situatie temporara, cat Cristos a fost in starea Sa de umilinta pe Pamant). Aceasta s-a intamplat pentru ca omul care a fost creat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu este mai putin decat Dumnezeu prin natura sa. El este, de asemenea, mai prejos decat ingerii, de vreme ce acestia apartin unei clase de fiinte supraumane (elohim) care sunt mai puternice decat oamenii prin natura lor si care, spre deosebire de oameni, nu sunt supuse mortii.

V. EI AU FOST LA ORIGINE FIINTE SFINTE

    Biblia ne da putine date specifice despre starea originala a ingerilor, cu toate ca stim faptul ca atunci cand Dumnezeu Si-a terminat opera creatiei El a declarat ca toate lucrurile sunt bune (Gen. 1:31). Iuda 6 indica de asemenea ca la origine toti ingerii erau creaturi sfinte. Unii au fost alesi (1 Tim. 5:21), iar altii au pacatuit (2 Petru 2:4). Probabil ca toti ar fi putut ramane in starea lor originala de sfintenie, iar cei care nu s-au razvratit au fost confirmati pentru totdeauna in starea lor de sfintenie. Cu alte cuvinte, cei care au trecut cu succes testul prin care au fost pusi la incercare vor ramane pentru totdeauna in starea lor originara de sfintenie. Cei care au pacatuit sunt confirmafi pentru totdeauna in starea lor rea, de razvratire.
   Desi exista asemanari atat intre ingeri, Dumnezeu si oameni, ei sunt fiinte care apartin unei clase deosebite, dar spre deosebire de oameni, ei nu mor, sunt superiori oamenilor in privinta puterii lor, cu toate ca nu sunt omnipotenti ca Dumnezeu (2 Petru 2:11), sunt dotati cu personalitate, sunt fiinte spirituale desi nu sunt omniprezenti ca Dumnezeu. Oamenii, sunt fiinte atat spirituale, cat si materiale (Iacov 2:26). Ingerii nu procreaza asa cum fac oamenii (Mat 22:30). Omul a fost creat cu putin mai prejos decat ingerii. Dar cu toate acestea, atunci cand va fi in trupul sau de inviere si de glorie,omul ii va judeca pe ingeri (1Cor. 6:3).

ORGANIZAREA INGERILOR

I. NUMARUL INGERILOR

   Ingerii sunt intr-un numar extrem de mare, ce nu poate fi numarat. Acesta este intelesul zecilor de mii prin care este descris numarul ingerilor in Evrei 12:22 si Apoc. 5:11. Cel de al doilea verset afirma de fapt ca numarul lor este de zece mii de ori zece mii si mii de mii. Numarul exact nu este specificat, cu toate ca unii au afirmat ca in univers exista atatia ingeri cat numarul tuturor fiintelor umane de-a lungul intregii istorii (idee implicata in Mat. 18:10). Dar oricare ar fi numarul acesta, el nici nu creste, nici nu descreste.

II. ORGANIZAREA LOR

   Scripturile vorbesc despre „adunarea" si despre „sfatul" ingerilor (Ps. 89:5-7), despre organizarea lor pentru batalie (Apoc. 12:7) si despre un rege peste demonii-lacuste (Apoc. 9:11). Lor le sunt de asemenea atribuite titluri guvernamentale, ceea ce implica organizare si ierarhizare (Efes. 3:10, ingerii buni si 6:12, ingerii rai). Dumnezeu i-a organizat pe ingerii alesi, iar Satan i-a organizat pe ingerii rai.
    De aici putem desprinde un aspect practic extrem de important. Ingerii sunt organizati; demonii sunt si ei organizati; si cu toate acestea crestinii simt adeseori ca nu este necesar ca ei sa fie organizati, fie ca este vorba de planul individual sau de cel colectiv. Acest lucru este important mai ales cand este vorba de a lupta impotriva raului. Credinciosii considera uneori ca ei „se pot descurca si singuri" sau ca se pot astepta la biruinta fara o pregatire organizata anterioara si fara discipline. Acest lucru este la fel de adevarat atunci cand este vorba de promovarea binelui. Credinciosii sufera uneori infrangeri pentru ca nu planifica si nu organizeaza activitatilor lor de facere a binelui.

III. IERARHIA INGERILOR

A. Arhanghelul

   Dintre ingeri numai Mihail este denumit arhanghel sau inger de rang superior (Iuda 9; 1 Tcs. 4:16). Biblia nu vorbeste nicaieri despre arhangheli la plural. Cu toate ca in mod evident exista alti ingeri de rang superior (Dan. 10:13), exista insa numai un singur arhanghel. Atunci cand Pavel spune ca glasul unui arhanghel va fi auzit la Rapirea Bisericii, el nu simte nevoia sa-1 numeasca pe acel arhanghel, ceea ce sustine concluzia ca exista unul singur.
   In Vechiui Testament Mihail apare ca inger pazitor al lui Israel (Dan. 10:21; 12:1) care il va ajuta in mod special pe Israel in timpul necazului cel mare prin care acesta urmeaza sa treaca. El conduce ostile ceresti de ingeri in lupta impotriva lui Satan si a ostilor lui de ingeri rai (Apoc. 12:7). Referinta din Iuda 9 la cearta lui Mihail cu privire la trupul lui Moise indica faptul ca Mihail a avut ceva de-a face cu ingroparea lui Moise, ca el nu avea in el insusi putere sa pronunte judecata asupra lui Satan si ca fiind o fiinta creata, desi una puternica, trebuia sa depinda de puterea mai mare a lui Dumnezeu.

B. Capeteniile cele mai de seama

   Aceasta expresie (Dan. 10:13), care se refera la un grup de ingeri superiori, subliniaza adevarul despre ierarhizarea lumii ingeresti. Din acest grup de capetenii de seama se pare ca Mihail este cel mai important, de vreme ce el este un arhanghel. Cartea apocrifa a lui Enoh numeste patru ingeri importanti, Mihail, Gavril, Rafael si Uriel, care au privilegiul de a sta imprejurul tronului lui Dumnezeu (Enoh 9:1; 40:9). Ea enumera de asemenea sapte arhangheli (Enoh 20:1-7; compara cu Tobit 12:15).

C. Autoritatile guvernamentale

1. Domnii sau dregatorii. Aceste cuvinte, folosite de sapte ori de catre Sfantul Pavel, se refera la o categorie de ingeri, atat buni cat si rai, implicati in guvenarea universului (Rom. 8:38; Efes. 1:21; 3:10; 6:12; Col. 1:16; 2:10,15).

2. Autoritati (stapaniri) sau puteri. Acestea par sa accentueze autoritatea supraumana pe care ingerii si demonii o exercita in raport cu problemele lumii (Efes. 1:21; 2:2; 3:10; 6:12; Col. 1:16; 2:10,15; 1 Petru 3:22).

3. Puteri. Acest cuvant subliniaza faptul ca ingerii si demonii au puteri mai mari decat oamenii (2 Petru 2:11, Efes. 1:21, 1 Petru 3:22).

4. Locul stapanirii. Intr-un loc demonii sunt numiti stapanitorii intunericului acestei lumi (Efes. 6:12).

5. Scaune de domnii sau dregatorii Aceasta denumire accentueaza demnitatea si autoritatea pe care o au conducatorii ingeresti atunci cand Dumnezeu ii foloseste in manifestarea stapanirii Sale (Efes. 1:21; Col. 1:16; 2Petru 2:10; Iuda 8).

D. Heruvimii

Heruvimii reprezinta o alta categorie de ingeri, in mod evident de rang inalt de vreme ce Satan a fost un heruvim (Ezec. 28:14, 16). Ei par sa funtioneze ca aparatori ai sfinteniei lui Dumnezeu, ei fiind cei care au aparat calea catre pomul vietii in gradina Eden (Gen. 3:24). Utilizarea reprezentarii heruvimilor in decoratiile cortului si ale templului pot indica de asemenea rolul lor protector (Ex. 26:1 si cont.; 36:8 si cont.; 1 Imp. 6:23-29). Tot ei au purtat tronul pe care 1-a vazut Ezechiel (Ezec. 1:4-5; 10:15-20). Unii identifica cele patru fapturi vii din Apoc. 4:6 ca fiind heruvimi, dar altii considera ca aici este vorba mai degraba de atribute ale lui Dumnezeu. Reprezentari ale heruvimilor vor exista si in templul milenial (Ezec. 41:18-20).

E. Serafimii

Tot ceea ce stim despre aceasta categorie de fiinte ingeresti se gaseste in Isaia 6:2, 6. Se pare ca serafimii ar fi o categorie asemanatoare heruvimilor. Ei au actionat ca slujitori ai tronului lui Dumnezeu si ca agenti de curatire. Ei aveau si datoria de a-L lauda pe Dumnezeu. Descrierea lor sugereaza ca ar arata ca niste fapturi umane dotate cu sase aripi. Cuvantul ar putea sa provini dintr-o radacina care inseamna „a arde" sau de la o radacina care inseamna „a fi nobil".

IV. Ingeri mai deosebiti

A Gavril

Gavril a fost deja mentionat din pricina rangului sau inalt. Gavril pare de asemenea sa fie un inger de rangul cel mai inalt, desi nu este numit arhanghel, ca Mihail. Numele lui inseamna „Eroul lui Dumnezeu" si functia sa a fost aceea de a aduce mesaje importante de la Dumnezeu anumitor persoane (Dan. 8:16; 9:21, lui Daniel; Luca 1:19, lui Zaharia; Luca 1:26, Mariei). In Targumul aramaic el este ingerul caruia i se atribuie gasirea fratilor lui Iosif, ingroparea lui Moise si nimicirea armatelor lui Sanherib.

B. Ingeri cu responsabiliti speciale

Unii ingeri sunt destinati indeplinirii anumitor functii speciale (Apoc. 14:18, un inger care are putere asupra focului; Apoc. 16:5, ingerul apelor; Apoc, 19:11, ingerul abisului; Apoc. 20:1-2, ingerul care il leaga pe Satan).

C. Ingeri asociati cu judecata viitoare

Doua dintre cele trei serii de judecati din Apocalipsa implica prezenta unor ingeri care le anunta. Atunci cand ingerii suna din trompete, incep judecatiile din Apocalipsa 8-9, iar cele sapte ultime urgii sunt varsate pe Pamant de ingeri (cap. 16).

D. Ingerii celor sapte biserici din Apocalipsa 2-3

Fiecare scrisoare este adresata „ingerului” fiecareia dintre cele sapte biserici iar in viziunea din 1:16, 20, ingerii sunt vazuti la dreapta lui Cristos Cel Inviat. Este neclar daca aici este vorba de ingeri propriu-zisi sau de lidcrii acelor biserici. Desi cuvintul „inger" inseamna in mod clar mesager, el se poate referi la o fiinta supraumana, cu alte cuvinte la ingerul pazitor al biscricii. El s-ar putea referi la un mesager uman, adica la liderul fiecarei biserici (Marcu 1:2; Luca 9:52 si lac. 2:25 pentru utilizarea cuvintului „inger" in desemnarea unor fiinte umane).

E. Ingerul lui Yahweh

Ingerul lui Yahweh este o cristofanie, o aparitie a lui Iisus Cristos inainte de intrupare. Ingerul vorbeste ca Dumnezeu si cxercita prerogativele lui Dumnezeu (Gen. 16:7-12; 21:17-18; 22:11-18; Ex. 3:2; Jud. 2:1-4; 5:23; 6:11-24; 13:3-22; 2 Sam. 24:16; Zah. 1:12; 3:1; 12:8). Apartiile ingerului Domnului inceteaza dupa intruparea lui Cristos, ceea ce sustine concluzia ca El era, Cristos inainte de intrupare.

LUCRAREA INGERILOR

Ingerii buni sunt in esenta lor niste slujitori (Evr. 1:14). Dumnezeu ii trimite pentru slujirea sau ajutorarea (diakonian) credinciosilor, si in aceasta lucrare de slujire ingerii functioneaza ca mesageri preotesti (leitourgika pneumatata) in templul-univers a lui Dumnezeu.

I. In legatura cu Dumnezeu

In ceea ce-L priveste pe Dumnezeu, lucrarea principala a ingerilor este aceea de a-L lauda si a I se inchina Lui.
A. Ei il lauda (Ps. 148:1-2; Isa. 6:3)
B. Ei I se inchina (Evr. 1:6; Apoc. 5:8-13)
C. Ei se bucura de ceea ce EI face (Iov 38:6-7)
D. Ei Il slujesc (Ps. 103:20; Apoc. 22:9)
E. Ei apar inaintea Lui (Iov 1:6; 2:1)
F. Ei sunt instrumente ale judecatii lui Dumnezeu (Apoc. 7:1; 8:2)

II. in legatura cu o noua epoca

Ingerii par sa fie neobisnuit de activi atunci cand Dumnezeu instituie o noua epoca in decursul istoriei.
A. Ei au adus laude atunci cand a fost creat Pamantul (Iov. 38:6-7)
B. Ei au fost implicafi in darea legii lui Moise (Gal. 3:19; Evr. 2:2)
C. Ei au fost activi la prima venire a lui Iisus Cristos (Mat 1:20; 4:11)
D. Ei au fost activi in primii ani ai bisericii (Fapte 8:26; 10:3,7; 12:11)
E. Ei vor fi implicati in evenimentele din jurul celei de a doua Veniri a lui Cristos (Mat. 25:31; 1 Tes. 4:1)

III. In legatura cu lucrarea lui Iisus Cristos

A. La nasterea Sa

1. Prezicerea. Gavril a prezis nasterea Sa (Mat. 1:20; Luca 1:26-28).
2. Vestitea. Un inger a anuntat pastorilor nasterea Sa apoi a fost insotit de o multime de ingeri intr-o cantare de lauda (Luca 2:8-15).

B. In timpul vietii Sale

1. Avertizare. Un inger i-a avertizat pe Iosif si pe Maria sa fuga in Egipt, pentru a scapa de mania lui Irod (Mat. 2:13-15).
2. Calauzire. Un inger a calauzit familia Sa la intoarcerea in Israel, dupa moartea lui Irod (Mat. 2:19-21).
3. Slujire. I-au slujit dupa ispitirea Sa (Mat. 4:11) in timpul crizei din Ghetsimani (Luca 22:43).
4. Aparare. El a spus ca o legiune de ingeri este gata sa-I vina in ajutor, daca ii cheama (Mat. 26:53).

C. Dupa invierea Sa

1. Piatra. Un inger a rostogolit piatra de la mormant (Mat. 28:1-2).
2. Vestirea. In dimineata de Pasti au vestit femeilor invierea Sa (Mat. 28:5-6; Luca 24:5-7).
3. Inaltarea. Au fost prezenti la inaltarea Sa (Fapte 1:10-11).

D. La a doua Sa Venire

1. Rapirea. Glasul arhanghelului va fi auzit la Rapirea Bisericii (1 Tes. 4:16).
2. A doua Venire. Il vor insoti pe Cristos la a doua Sa Venire (Mat. 25:31; 2 Tes. 1:7).
3. Judecata. Vor separa graul de neghina la a doua Sa Venire (Mat. 13:39-40).

IV. In legatura cu natiunile lumii

A. In legatura cu poporul Israel

Mihail, arhanghelul, pazeste in mod special poporul Israel (Dan. 12:1).

B. In legatura cu celelalte neamuri

Vegheaza asupra conducatorilor si a natiunilor (Dan. 4:17) si cauta sa influenteze liderii umani (Dan. 10:21; 11:1).

In timpul viitorului necaz, vor fi implicati in administrarea judecatilor lui Dumnezeu (Apoc. 8-9; 16).

V. In legatura cu cei rai

A. Vestesc judecata lor iminenta (Gen. 19:13; Apoc. 14:6-7; 19:17-18)

B. Duc la indeplinire judecata (Fapte 12:23; Apoc. 16:1)

C. Ii vor separa pe cei neprihaniti de cei rai (Mat 13:39-40)

VI. IN LEGATURA CU BISERICA

A. Lucrarea de baza

Lucrarea de baza este aceea de a-i ajuta pe credinciosi (Evr. 1:14)

B. Lucrarea-cadru

Au fost implicati in comunicarea si revelarea intelesului adevarului de care beneficiaza astazi biserica (Dan. 7:15-27; 8:13-26; 9:20-27; Apoc. l-1, 22:6,8).

C. Lucrari specifice

1. Rugaciuni de cerere. Ei aduc raspunsuri la rugaciuni (Fapte 12:5-10).
2. Mantuire. Ei ajuta in castigarea sufletelor pentru Cristos (Fapte 8:26; 10:3).
3. Observatie. Ei observa viata, lucrarea suferinta crestinilor (1 Cor. 4:9; 11:10; Efes. 3:10; 1 Petru 1:12).
4. Incurajare. Ei aduc incurajare in vreme de pericol (Fapte 27:23-24).
5. Prezenta in momentul mortii. Ei se ingrijesc de cei neprihaniti in momentul mortii (Luca 16:22).

    Este nesigur daca ei continua sa fie implicaji in acelasi fel in epoca actuala. Au realizat aceste lucrari in trecut si s-ar putea ca sa le continue, chiar daca noi nu ne dam seama de aceasta. Desigur, Dumnezeu nu este obligat sa Se foloseasca de ingeri; El ar putea face singur toate aceste lucruri. Cu toate acestea El Se foloseste in multe ocazii de lucrarea mijlocita a ingerilor. Crestinul isi da seama insa ca Domnul este Cel care face aceste lucruri, fie in mod direct, fie folosindu-Se de ingeri (remarcati marturia lui Petru cu privire la faptul ca Domnul 1-a eliberat din inchisoare, desi Dumnezeu S-a folosit de fapt de un inger pentru a face acest lucru, Fapte 12:7-10, in comparatie cu v. 11 si 17).
   Desi Dumnezeu este suficient de puternic pentru a ne stapani, totusi din pricina slabiciunii omului El a hotarit ca ingerii Lui sa vegheze asupra noastra.
   Probabil ca afirmatiile potrivit carora ingerii observa felul de viata al celor rascumparati ne uimesc, asa cum se intampla si cu alte asemenea adevaruri. Motivul interesului lor pentru noi s-ar putea naste din faptul ca, de vreme ce ingerii nu traiesc in mod personal experienta mantuirii, singurul mod in care ei pot cunoaste efectele mantuirii este acela de a observa felul cum se manifesta acestea in viata fiintelor umane mantuite. Noi suntem cu adevarat un spectacol in care lumea, oamenii si ingerii constituie audienta (1 Cor. 4:9). Este cazul deci sa ne dam toate silintele pentru a realiza o performanta de buna calitate, atat pentru ei, cat si pentru Domnul Dumnezeu, inaintea caruia totul este gol si descoperit.
















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cultura si Spiritualitate Urang-kurai