Cultura si Spiritualitate: Necazul cel Mare

Necazul cel Mare







Necazul cel Mare


INCEPUTUL NECAZULUI

   Necazul nu incepe in mod necesar in ziua in care Biserica este luata sa se intalneasca cu Domnul in vazduh. Desi eu cred ca Rapirea va preceda inceputul Necazului, de fapt in Scripturi nu se spune nimic despre faptul ca va fi sau nu un anumit timp (sau chiar mai mult timp) intre Rapire si inceputul Necazului. Necazul incepe de fapt cu semnarea unui legamant intre liderul „statelor confederate ale Europei" si poporul iudeu. Acest tratat va pune in actiune evenimentele celei de a saptezecea saptamini (sau sapte ani) ai profetiei lui Daniel. Intre primele saizeci si noua de saptamani de cate sapte ani si ultima saptamana, ori a saptezecea saptamana de sapte ani, exista un interval nedeterminat de timp.
   Noi traim in acest interval. Este vremea in care Dumnezeu isi formeaza Biserica, Trupul lui Cristos, mantuind iudei si neamuri laolalta. De vreme ce Dumnezeu nu Si-a incheiat inca programul prezent, ultima saptamana din cele saptezeci n-a inceput inca. Atunci cand ea va incepe, Dumnezeu Isi va intoarce din nou atentia in mod special catre poporul Sau, iudeii, si catre orasul Sau sfant, Ierusalim, asa cum se arata in Daniel 9:24.

   Cand incepe aceasta ultima perioada de sapte ani, „el va face un legamant tainic cu multi, timp de o saptamana" (Dan. 9:27). La cine se refera cuvantul el? Sub raport gramatical s-ar putea referi fie la Mesia (Dan. 9:26) fie la „omul care va veni" care va fi legat probabil de poporul care a distrus Ierusalimul in anul 70 d.C. Cea de a doua posibilitate este mai buna pentru ca de obicei ceea ce precede pronumele este preferat si in acest caz este vorba de acel domn si nu de Mesia. Apoi, de asemenea, nimic din relatarea vietii lui Cristos nu-1 leaga in vreun fel de facerea (iar mai tarziu de ruperea) unui legamant de sapte ani cu poporul iudeu.
   Acest om este „cornul cel mic" (Dan. 7:24-25) care conduce coalitia-natiunilor occidentale in vremea Necazului. El mai este nurnit ,,omul nelegiuirii" (2 Tes. 2:3) si fiara (Apoc. 11:7; 13:1; 17:11; 19:20). La inceputul Necazului el va face un legamant ori va intra intr-o liga cu Israelul. Acest tratat va alinia Occidentul cu natiunea iudaica si va garanta protectia lui Israel, astfel incat el sa poata restabili vechile ritualuri ale iudaismului. Se pare ca aceasta va asigura protectie in timpul cat lsraelul va reconstrui templul din Ierusalim ca centru al ritualului sau religios. De vreme ce stim ca legamantul va fi rupt si omul pacatului va primi inchinare in templul lui Dumnezeu, in mod evident templul va fi fost construit in timpul primei parti a Necazului (2 Tes. 2:4).
   Alianta dintre statele occidentale si Israel este interesanta in lumina evenimentelor curente. El pare sa indice ca Israelui nu va fi suficienl de putemic singur pentru a se simti sigur in fata statelor ostile din jurul sau. El nu va fi in stare sa se descurce singur in acest moment si va forma o alianta cu natiunile occidentale. In acest fel viitorul va parea stralucit pentru Israel. El se va simti in siguranta in tara; in Israel se va aduce inchinare potrivit modelului din Vechiul Testament; va exista din nou un templu in Ierusalim si Israelul va fi din nou o natiune importanta in lume. Dar acesta nu este decat inceputul.
   Apocalipsa 6-19 descrie Necazul in detaliu. Citim despre trei serii de judecati. Prima serie este legata de deschiderea celor sapte peceti ale unui sul, a doua de sunetele celor sapte trimbite, iar a treia de varsarea continutului a sapte potire. Cele trei serii urmeaza una dupa cealalta in ordine cronologica si nu exista o recapitulare. Dar oricum ar fi, judecatile pecetilor sunt prima serie de judecati in zilele Necazului si probabil vor avea loc in primul an al acestei perioade.
   1. Judecata primei peceti (Apoc. 6:1-2). Ruperea primei peceti a descoperit lui loan un calaret ajezat pe un cal alb care mergea sa cucereasca. In lunile de la inceput ale Necazului vedem ca natiunile sunt cucerite de acest calaret. Unii cred ca acesta este omul pacatului, capetenia coalitiei statelor occidentale. Metoda sa de cucerire am putea-o numi razboi rece. Aceasta descriere coincide in mod exact cu imaginea inceputului Necazului data in 1 Tesaloniceni 5:3 - va fi o zi cand oamenii vor vorbi despre pace si liniste. Aceasta ar putea indica faptul ca traim in zilele care preced imediat Necazul - dar pe de alta parte nu exista nimic in Biblie ceva sa indice ca n-ar putea sa mai existe un alt razboi mondial in epoca prezenta, si apoi un alt timp de pace inainte de venirea Domnului. Primul calaret poate sa reprezinte doar spiritul de cucerire—o atitudine care a caracterizat natiunile de-a lungul istoriei umane. Acest spirit va fi intensificat pe masura ce se apropie sfarsitul.

   2. Judecata celei de a doua peceti (Apoc. 6:3-4). In judecata celei de a doua peceti, pacea va fi indepartata de pe pamant si oamenii se vor razboi unii cu altii. Expresia ,,si i s-a dat o sabie mare" confirma aceasta interpretare. Culoarca rosie a celui de al doilea cal sugereaza varsarea de sange. Razboiul a fost intotdeauna urmarea spiritului de cucerire.
   3. Judecata celei de a treia peceti (Apoc. 6:5-6). A treia judecata (inca in primul an al Necazului) aduce foamete in lume. Un cal negru ilustreaza acest eveniment si balanta purtata de calaret vorbeste despre o rationalizare acuta a hranei. Dinarul roman (Apoc. 6:6) era plata unei zile de munca in Palestina in vremea lui Iisus (Matei 20:2). In mod normal cu el s-ar fi putut cumpara zece Kg de grau sau treizeci de Kg de orz. In conditiile de foamete din aceste zile care vor veni, cu salariul pe o zi se va putea cumpara doar o masura de grau sau trei de orz—o zecime din ratia normala de hrana. Totusi exista o fateta ironica a acestei foamete. Uleiul si vinul, tocmai lucrurile pe care multi oameni nu-si permit sa le cumpere, vor exista din belsug. Raritatea hranei de baza si disponibilitatea obiectelor de lux este o batjocura la adresa oamenilor obisnuiti in starea lor de saracie.
   4. Judecata celei de a patra peceti (Apoc. 6:7-8). Acest cal va fi (in mod literal) de culoare galben verzuie. El este singurul calaret care este numit si numele lui este Moartea. Moartea, desigur, se refera la partea fizica a omului si este insotita de Hades, Locuinta mortilor (v. 8), care se refera la partea imateriala. Efectul acestei judecati va fi devastarea—o a patra parte din populatia pamantului va fi ucisa de sabie (razboi), foame (foametea care insoteste adeseori razboiul), moarte (probabil ca urmare a ciumelor si bolilor care urmeaza razboiului) si din pricina fiarelor salbatice de pe pamant, care se pare ca vor umbla libere in vremea aceea, ucigand oameni.
   Mijloacele inteligente si planurile imaginate de oameni pentru a aduce pacea, prosperitatea si longevitatea vor fi rasturnate in perioada scurta de timp in care va avea loc aceasta judecata.
   5. Judecata celei de a cincea peceti (Apoc. 6:9-11). Desi actiunea celei de a cincea peceti este in cer, ea presupune ca anumite evenimente s-au intamplat pe parnant. Grupul martirilor din cer (v. 9) implica faptul ca acesti oameni fusesera deja ucisi pe pamant, mai inainte, in timpul Necazului. Acesti oameni vor fi marturisit pe Cristos in timpul Necazului. Ei vor fi junghiati din pricina marturiei lor.
   6. Judecata celei de a sasea peceti (Apoc. 6:12-17). Judecata da drumul unui prapad universal asupra pamantului. EI va include sase evenimente catastrofice: va avea loc un mare cutremur de pamant, soarele va fi intunecat astfel incat va deveni negru ca un sac de par. Textul nu spune ca soarele va fi transformat intr-un sac de par, ci ca se va intuneca la fel un sac de par, Luna va deveni rosie ca sangele, va fi o ploaie de meteoriti insotita de dezastrele naturale care-i urmeaza. Se pare ca cerul va fi deschis pentru o clipa, astfel incat oamenii de pe pamant sa poata vedea aceasta scena uimitoare in care Dumnezeu este pe tron si al saselea eveniment face referire la orice munte si orice insula care va fi miscata din loc.
   Aceste judecati vor produce groaza in inimile oamenilor. Inimile lor vor ft umplute de frica—nu in primul rand din pricina tulburarilor fizice sau a razboaielor ingrozitoare si a ciumei, ci pentru ci Il vor vedea pe Dumnezeu pe tronul Sau. Oamenii vor cere sa fie ascunsi „de fata Celui ce sade pe scaunul de domnie de mania Mielului". Ei vor face tot ce pot pentru a evita sa stea fata in fata cu Creatorul si Judecatorul lor, cautand chiar moartea sub stanci si in munti in care vor incerca sa se ascunda. Toate tipurile de oameni (v. 15) vor fi afectate. Asa cum s-a intamplat de-a lungul istoriei, nu va avea loc o intoarcere generala sau in masa la Dumnezeu prin pocainta, ci nurnai o intoarcere de la fata lui Dumnezeu.
   Acestea vor fi primele judecati ale Necazului, dar acestea nu vor fi decat inceputul. Ceea ce este mai rau abia se apropie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cultura si Spiritualitate Urang-kurai