Cultura si Spiritualitate: Satan

Satan






   
                                           REALITATEA EXISTENTEI LUI SATAN

    Negarea existentei lui Satan ia de obicei forma unui concept potrivit careia Satan este de fapt o personificare a raului, si nu o fiinta cu existenta distincta. Ni se spune ca ideea existentei lui Satan ca persoana s-a dezvoltat mai mult in vremea Noului Testament si aceasta a necesitat reinterpretarea ,,legendelor" din Vechiul Testament, care zice, ca n-ar contine ideea existentei unei figuri demonice distincte. In plus, se pretinde ca dualismul iranian a contribuit in perioada greco-romana la ideea iudaica a existentei lui Satan ca persoana.



I. DOVEZI TEXTUALE
   Daca acceptam Scripturile ca pe o revelatie de la Dumnezeu, nu doar o inregistrare a gandurilor omului cu privire la Dumnezeu, atunci realitatea existentei lui Satan nu poate fi negata. Satan nu a evoluat pentru a deveni o fiinta personala; el a existat si a actionat de la primele pina la ultimele carti ale revelatiei lui Dumnezeu. Sapte dintre cartile Vechiului Testament ne vorbesc despre aceasta realitate (Genesa, 1 Cronici, Iov, Psalmi, Isaia, Ezechiel si Zaharia). Fiecare dintre autorii Noului Testament afirma realitatea si activitatea sa. Invatatura lui Iisus Cristos presupune si afirma ca existenta si activitatea lui Satan. In 25 dintre cele 29 de pasaje din Evanghelii care vorbesc despre Satan, Domnul nostru este Cel care vorbeste. In unele dintre aceste pasaje nici nu se pune problema ca Cristos si-a adaptat invatatura la presupusa ignoranta a multimilor, ori la conceptia eronata despre Satan datorata dualismului persan. Remarcati in mod special pasaje cum sunt Matei 13:39; Luca 10:18 si 11:18.



II. DOVEZICU PRIVIRE LA PERSONALITATEA SA
A. Caracteristici de personalitate
La fel ca in cazul ingerilor, Satan poseda caracteristici de personalitate. El vadeste inteligenta (2 Cor. 11:3); manifesta emotii (Apoc. 12:17) si demonstreaza ca are vointa (Isa. 14:12-14; 2 Tim. 2:26).
B. Pronumele personale
Atat Vechiul Testament, cat si Noul Testament se refera la Satan ca la o persoana (Iov 1; Mat. 4:1-12). Informatia din acest al doilea pasaj (ispitirea lui Cristos) trebuia sa provina de la Domnul Insusi folosind pronume personale, El atribuie de fapt personalitate lui Satan.
C. Responsabilitatea morala a persoanei
Daca Satan n-ar fi decat o personificare pe care oamenii au nascocit-o pentru a-si exprima ideile cu privire la rau, atunci o asemenea personificare cu greu ar putea fi socotita responsabila sub raport moral pentru actiunile sale, de vreme ce in realitate nu exista o asemenea fiinta care sa poata fi trasa la raspundere. Satan insa este tras la raspundere de Domnul (Mat. 25:41) si acest pasaj ne reaminteste ca pentru a nega realitatea lui Satan trebuie sa negam adevarul cuvintelor lui Cristos.

III. NATURA  SA
A.  El este o fiinta creata
Presupunand ca Ezec. 28:11-19 se refera la Satan, pasajul ne arata in mod clar ca Satan a fost creat (v. 15). Aceasta implica faptul ca el nu poseda anumite atribute care apartin numai lui Dumnezeu, cum ar fi omniprezenta, omnipotenta si omniscienta. Desi esteo fiinta puternica, el are limitarile caracteristice unei creaturi si fiind creat el trebuie sa dea socoteala Creatorului.
B.  El este o fiinta spirituala
Satan apartine acelui ordin ingeresc numit al heruvimilor (Ezec. 28:14). El a avut rangul cel mai inalt dintre toti ingerii creati (Ezec. 28:12). In mod evident acesta a fost motivul pentru care arhanghelul Mihail nu s-a certat cu Satan pentru trupul lui Moise (Iuda 9). Satan ar putea fi arhanghelul tuturor ingerilor rai. Chiar si in starea sa cazuta de acum, pastreaza inca o mare putere dar acest lucru se intampla cu ingaduinta lui Dumnezeu. El este numit dumnezeul veacului acestuia si printul puterii vazduhului (2 Cor. 4:4; Efes. 2:2).

IV. NUMELE 
   Numarul si varietatea numelor date lui Satan dovedesc o data in plus realitatea existentei sale.
Satan (folosit cam de 52 de ori) din cuvantul ebraic (שטן) satan (nu Satana) insemnand adversar sau oponent (Zah. 3:1; Mat. 4:10; Apoc. 12:9; 20:2).
   Diavol (folosit cam de 35 de ori) din cuvintul grecesc diabolos, inseamna acuzator, cel care vorbeste de rau (Mat. 4:1; Efes. 4:27; Apoc. 12:9; 20:2).
   loan se refera la el numindu-l cel rau (loan 17:15; 1 loan 5:18-19). Caracterul sau malefic, subliniat de acest titlu, penetreaza intreaga lume care se afla sub controlul sau. Credinciosul insa nu poate sa ramina sub stapanirea lui Satan.
   Sarpele a fost prima forma sub care Satan s-a aratat pentru prima data omului (Gen. 3:1). Aceasta caracterizare a lui Satan este pastrata si in Noul Testament (2 Cor. 11:3; Apoc. 12:9) si sugereaza viclenia si abilitatea lui.
   Satan mai este descris ca un mare balaur rosu (Apoc. 12:3,7,9). Aceasta accentueaza natura sa violenta, mai ales in situatie de conflict. Remarcati faptul ca balaurul are coada, astfel incat caricaturile facute lui Satan de Halloween, pe anumite reprezentari grafice, picturale sau video nu sunt prea deplasate! Satan este un balaur. Semnificatia este clara: el este feroce in atacurile sale asupra credinciosilor.
Una dintre activitatile lui este aceea de a fi acuzatorul celor ce cred in Dumnezeu (Apoc. 12:10) si  face acest lucru fara incetare, zi si noapte. Ne acuza de pacatele pe care le comitem si are sansa perfecta, pentru ca credinciosii intr-adevar pacatuiesc si orice pacat ar putea anula mantuirea noastra. Totusi, Domnul Iisus, Avocatul nostru, ne apara pe baza faptului ca pacatele noastre au fost ispasite prin moartea Sa (1 loan 2:1-2). Unii, probabil in mod inconstient, fac o deosebire intre pacatele care ne-ar putea anula mantuirea si cele care n-o afecteaza—pacate „mici". Dar de fapt orice pacat ne poate face sa ne pierdem mantuirea daca n-am avea parte de mijlocirea constanta a Domnului nostrum Iisus Cristos, care contracareaza acuzatiile constante ale vrajmasului nostru.
   El este de asemenea ispititorul (Mat. 4:3; 1 Tes. 3:5). Aceasta a fost slujba sa de la prima intalnire cu fiintele umane (Gen. 3:1). Ispita cu care el a imbiat-o pe Eva a fost ca ea sa accepte planul lui care nu implica restrictia de a nu manca din pomul cunostintei binelui si a raului. Ispitirea cu care el L-a imbiat pe Cristos a fost aceea de a avea gloria pe care o merita, fara suferinta crucii. El 1-a ispitit pe Anania sa minta, nedeclarand toata suma cu care a vandut pamantul (Fapte 5:3). El ii mai ispiteste pe credinciosi cu imoralitate (1 Cor. 7:5).
   Pozitia lui Satan in raport cu lumea se vede din cateva titluri ale sale. El este numit „stapanitorul lumii acesteia" (loan 12:31). El este „dumnezeul lumii acesteia" (2 Cor. 4:4). El este „printul puterii vazduhului" si „duhul care lucreaza acum in fiii neascultarii" (Efes. 2:2). El este de asemenea cel care inseala intreaga lume (Apoc. 12:9; 20:3). El are resedinta in vazduh (echivalent cu „locurile ceresti" din Efes. 6:12) si stapaneste cosmosul si veacul acesta. Cosmosul la care ne referim este acea organizare a lucrurilor in care traieste si se misca omenirea, care se opune lui Dumnezeu, eliminindu-L si contrafacandu-L. Veacul (al carui dumnezeu este Satan) este „toata acea masa plutitoare de ganduri, opinii, maxime, speculatii, sperante, impulsuri, teluri si aspiratii curente ale lumii in oricare moment anume, care sunt imposibil de cuprins si de definit in mod corespunzator, dar care constituie o putere reala si activa, reprezentand atmosfera, morala sau imorala, pe care o inspiram in fiecare moment al vietilor noastre pe care n-o putem expira. Acest fel de stapanire asupra lumii si atmosfera in care noi traim este teribila si infricosatoare. Din fericire, Cel ce este in noi este mai mare decat cel ce este in lume (1 loan 4:4).
   Numele Beelzebul il desemneaza pe Satan ca sef al demonilor (Luca 11:15). Atunci cand vrajmasii lui Isus au pretins ca El este posedat de Beelzebul s-au facut vinovati de cea mai mare blasfemie.
Sfantul apostol Pavel foloseste termenul Belial pentru a-1 desemna pe Satan in 2 Cor. 6:15. El inseamna inutilitate sau rautate si descrie in mod sugestiv caracterul lui Satan.
   Diferitele nume si modalitati de a-1 desemna pe Satan nu numai ca afirma adevarul existentei sale, ci reveleaza de asemenea multiplele fatete ale caracterului si ale lucrarii sale. Numele indica adeseori fondul, infatisarea, caracteristicile sau activitatile unei persoane. Diversele sale nume arata fondul de vrajmas, acuzator, ispititor; infatisarea de balaur, sarpe; caracteristicile de mincinos, ucigas, stapan; activitatile lui, acuzatorul, ispititorul. El este o creatura puternica, inteligenta, sireata si pentru asta niciodata nu trebuie sa uitam ori sa subestimam realitatea vrajmasului nostru.

CREATIA SI PACATUL LUI SATAN
I. CREATIA SA

A. Timpul
   Daca Satan nu este o fiinta creata, atunci el trebuie sa fie etern si sa aiba existent in sine, implicind un dualism care este incompatibil cu monoteismul. Scripturile declara ca toate lucrurile au fost create de Dumnezeu prin Cristos si ca nu exista nimic care sa nu fi fost creat de El (loan 1:3; Col 1:16-17). Timpul creatiei lui Satan nu este precizat. Daca Ezec. 28:13 se refera la Satan la gradina paminteasca a Edenului, atunci el trebuie sa fi fost creat inainte ca Dumnezeu sa sadeasca gradina Edenului (Gen. 2:8).
B. Caracteristicile
   Multi se intreaba daca Ezec. 28:11-19 il are in vedere pe Satan, dar daca asa stau lucrurile, atunci textul acesta ne da o serie de detalii descriptive cu privire la caracteristicile conditiei originare a lui Satan in momentul creatiei. Subiectul versetelor 1-19 este judecata asupra Tirului fi a liderului sau. Intrebarea insa este daca nu cumva versetele 11-19 merg dincolo de un lider uman, reveland anumite lucruri despre altceva sau despre altcineva. Optiunile posibile pentru explicarea acelui ceva sau cineva reprezentat de regele Tirului sunt: (a) un simbol extras din mitologia pagana; (b) o fiinta primara care a trait in gradina Edenului si a fost alungata din pricina mandriei sale; (c) o fiinta mitologica, nereala, prezenta in mitologia feniciana, care a fost incorporata si aplicata in aceasta relatare la regele Tirului; (d) o persoana ,,ideala" dar nereala; (e) omul ideal, acelasi cu primul om istoric, Adam, caci cele doua istorii sunt similare (privilegiile initiale fi pacatul ulterior); (f) fiinta sinistra a lui Satan; (g) pionul principal al lui Satan, Anticrist.
   Optiunile de la (a) la (d) sunt incompatible cu principiile interpretarii normale, caci nu exista justificare pentru introducerea unor asemenea elemente mitologice in text. Optiunea (e), desi este posibila, nu corespunde in totalitate naturii sinistre a personajului din spatele regelui Tirului. Optiunile (f) (g) pot fi combinate astfel: Satan este cel aflat in spatele tuturor lucrurilor, inclusiv a lui Anticrist, care va fi punctul culminant al tuturor oamenilor in care Satan s-a intrupat de-a lungul istoriei. Regele Tirului a fost unul in care el s-a intrupat in trecut, asa cum Anticrist va fi ultimul in care el se va intrupa in viitor.
   Intelegerea profetiei ca referindu-se la Satan nu implica faptul Ezechiel n-a avut in minte figura istorica a conducatorului Tirului in acuzatia pe care o rosteste. Intrebarea este insa daca el a avut in minte numai figura istoriei a liderului uman sau s-a gandit si la o fiinta mai puternica, la Satan. Limbajul inflorit extrem de figurativ poate argumenta in favoarea ambelor concluzii. Cei care cred ca este vorba numai despre liderul uman inteleg limbajul ca fiind un mod tipologic, exagerat in care este reprezentat acest stapan oriental. Cei care cred ca in pasaj este vorba si de Satan, considera acest limbaj contine prea multe superlative si figuri de stil pentru a fi adevarate in legatura doar cu un rege uman, oricat de mare ar fi fost acesta. Ni se pare dificil de a aplica versete ca 14 si 15, unui rege pamantesc.
   N-ar fi neobisnuit ca un pasaj profetic sa se refere atat la un personaj local, cat si la altcineva care este o implinire deplina a acestuia. Asa este cazul cu multe pasaje care se refera atat la regele David, cat si la Iisus Cristos. La fel si in cazul referintei la printul imparatiei Persiei din Dan. 10:13, o referinta care trebuie sa includa si o fiinta supraumana legata de imparatia Persiei. De aceea daca Ezec. 28 s-ar referi atat la regele care domnea atunci in Tir, cat si la Satan, aceasta n-ar fi o concluzie interpretativa singulara. Ba chiar aceasta pare sa fie concluzia corecta. Regele istoric al Tirului a fost pur si simplu un instrument al lui Satan, poate chiar o intrupare a lui. Descriindu-1 pe acest rege, Ezechiel ne da si cateva perspective asupra creaturii supraumane numita Satan, care s-a folosit de rege, daca nu cumva chiar s-a intrupat in el.
   Presupunand ca Satan este descris in aceste versete, aflam despre caracteristicile sale originare de la creatie. Oricum am lua elementele specifice din aceste versete, ele ne comunica ideea clara ca Satan a avut privilegii inalte, fiind o culme a creatiei lui Dumnezeu, si avand o pozitie de neegalat in univers.
1. Satan a avut o desavarsire neegalata (v. 12). Satan a constituit o culme a creaturilor lui Dumnezeu, fiind plin de intelepciune si desavarsit in frumusete.
2. A avut locuinta intr-un loc neasemuit (v. 13). Aceasta s-ar putea referi la Edenul ceresc sau la Edenul pamantesc. Oricare ar fi situatia, acesta a fost un loc unic inainte ca pacatul sa intre in el.
3. A avut o imbracaminte fara egal (v. 13). Descrierea stralucitoare a hainei ori a robei sale sugereaza ceva din gloria care i-a fost rezervata.
4. A avut o functie unica (v. 14). El a apartinut unui ordin de fiinte angelice numite heruvimi. Ele sunt asociate cu protejarea sfinteniei lui Dumnezeu (Gen. 3:24), cu tronul lui Dumnezeu (Ezec. 1:5), si chiar cu insasi prezenta lui Dumnezeu. Satan se afla pe muntele sfant al lui Dumnezeu si umbla in mijlocul pietrelor de foc. Se pare ca Satan a fost seful celor chemati sa pazeasca sfintenia si maretia lui Dumnezeu.
5. A avut o desavarsire fora egal (Ezec. 28:15). El a fost desavarsit in sensul ca era in totul fara cusur si ca avea o totala integritate morala. A fost creat, si fiind o creatura, el va trebui sa dea intr-o zi socoteala lui Dumnezeu.
   Satan a fost din toate punctele de vedere culmea creatiei lui Dumnezeu. „E1 s-a trezit in primul moment al existentei sale in frumusetea fara cusur si in puterea pozitiei sale inaltate, era inconjurat de toata maretia pe care i-a dat-o Dumnezeu. El s-a gasit deasupra tuturor ostilor ingeresti, din punctul de vedere al puterii, intelepciunii si frumusetii. Numai la tronul lui Dumnezeu putea el sa vada mai mult decat avea el insusi, si este posibil ca nici acest lucru sa nu fi fost complet vizibil pentru ochii acestei creaturi. Putem spune ca inainte de cadere el a avut rolul de prim-ministru al lui Dumnezeu, domnind asupra intregului univers si cu sigurana si asupra acestei lumi".

II. PACATUL SAU
A. Originea pacatului lui Satan
   Pacatul a fost gasit in el (Ezec. 28:15). Acesta este cu adevarat singurul verset din Biblie care formuleaza in mod exact originea pacatului. Detaliile pacatului lui Satan sunt specificate in alta parte, aici fiind exprimata doar originea lui.
   Acest pacat trebuie sa fi fost inclus in planul etern al lui Dumnezeu. Totusi Dumnezeu nu-si asuma responsabilitatea pentru comiterea vreunui pacat, si nici pentru cel al lui Satan. Potrivit Bibliei, pacatul s-a nascut printr-un act al vointei libere, in care creatura, avand o intelegere adecvata a lucrurilor, a ales in mod deliberat si responsabil sa-si corupa caracterul sfant, dumnezeiesc cu care a inzestrat-o Dumnezeu la creatie ... Satan a pacatuit. Dumnezeu este manios si pedepseste orice pacat. Negarea vointei libere este pur dogmatism filozofic arbitrar contrar perspectivei biblice. Daca Dumnezeu este pe drept manios pentru pacat, atunci inseamna ca cel pacatos este vinovat—in mod cosmic, final si absolute. Pacatul trebuie sa aiba loc cumva in decretele eterne ale lui Dumnezeu in asa fel incat El nu este autorul lui. Printre hotararile lui Dumnezeu exista unele care permit unele lucruri al caror autor nu este Dumnezeu. Aceasta nu inseamna insa nici de cum permisiunea a ceea ce este inevitabil.
   Pacatul a fost gasit in Satan si cu toate acestea el a fost creat perfect. Dumnezeu nu este cauza vinovata a pacatului lui Satan, dar acesta a fost inclus in planul Sau.
B. Natura pacatului lui Satan
   Noul Testament identifica pacatul lui Satan ca fiind aroganta, orgoliul sau mandria (1 Tim. 3:6). El este asemanat cu orgoliul unui nou convertit care fie ca este promovat prea repede, fie ca incearca sa se afirme pe sine insusi insusindu-si gloria care apartine lui Dumnezeu. Ezec. 28:16 atribuie caderea lui Satan marimii negotului sau. Si-a folosit pozitia pentru a obtine foloase personale—scopul a fost afirmarea de sine.
Isaia ne da alte detalii cu privire la pacatul lui Satan (14:12-17). Ca si in cazul pasajului din Ezec. 28:11-19, se pune problema daca acest text se refera in vreun fel la Satan. (1) Unii privesc pasajul din Isaia ca referindu-se doar la caderea regelui Babilonului, mentionat in versetul 4. (2) Altii inteleg pasajul ca referindu-se numai la Satan. (3) Cei care sustin opinia (1) sau (2) pot sa-l vada pe regele Babilonului sau pe Satan ca prefigurand caderea viitoare a lui Anticrist. Pasajul transcende orice s-ar putea spune despre un rege pamantese si a fost inteles din cele mai vechi timpuri ca referindu-se la caderea lui Satan descrisa in Luca 10:18.
   Este numit luceafar in Isa. 14:12. Echivalentul latin este Lucifer, care pe baza acestui pasaj a devenit un nume al lui Satan. Totusi folosirea cuvintului luceafar in legatura cu Satan ne da o indicatie cu privire la caracterul complotului sau impotriva lui Dumnezeu. De vreme ce acelasi apelativ este utilizat in Apoc. 22:16 in legatura cu Cristos, prin aceasta suntem atentionati cu privire la intentia lui Satan de a contracara planul lui Dumnezeu, asa cum stau lucrurile de fapt. Felul in care si-a initiat el acest plan este detaliat in cele cinci expresii din Isa. 14:13-14.
1. Ma voi sui in cer. Fiind pazitor al sfinteniei lui Dumnezeu, avea acces in cer, dar aceasta afirmatie exprima dorinta lui de a ocupa cerul de a se aseza acolo pe un plan de egalitate cu Dumnezeu.
2. Imi voi ridica scaunul de domnie mai presus de stelele lui Dumnezeu. Semnificatia depinde de intelesul cuvantului „stele. Daca el se refera la ingeri (Iov. 38:7; Iuda 13; Apoc. 12:3-4; 22:16), atunci Satan a dorit sa stapaneasca asupra tuturor ingerilor. Daca el se refera la corpurile ceresti luminoase, atunci dorinta lui a fost aceea de a stapani in ceruri,
3. Voi sedea pe muntele adunarii dumnezeilor, la capatul miazanoaptei. Aceasta vorbeste despre ambitia lui Satan de a guverna universul, asa cum se presupunea ca fac zeii Babilonului.
4.  Ma voi sui pe varful norilor. El dorea gloria care apartinea lui Dumnezeu. Norii sunt asociati adesea cu prezenta lui Dumnezeu, vezi Ex. 16:10; Apoc. 19:1).
5. Voi fi ca Cel Preainalt. Scopul lui era sa fie ca Dumnezeu, nu altfel decat El. Numele Elyon, folosit aici pentru Dumnezeu, subliniaza puterea si suveranitatea lui Dumnezeu (Gen. 14:18). Satan dorea sa fie la fel de puternic ca Dumnezeu. Dorea sa-si exercite autoritatea si controlul asupra acestei lumi care apartinea de drept numai lui Dumnezeu. Pacatul sau a fost o sfidare directa la adresa puterii autoritatii lui Dumnezeu.
Pacatul lui Satan a fost cu atat mai oribil, cu cat el a avut mari privilegii, inteligenta si o pozitie foarte inalta. Pacatul sau a fost de asemenea extrem de devastator, data fiind extensia efectelor pe care le-a avut. El a afectat si pe alti ingeri (Apoc. 12:7); ii afecteaza pe toti oamenii (Efes. 2:2); 1-a asezat in pozitia de stapanitor al acestei lumi (loan 16:11) si afecteaza toate neamurile pamantului, caci el lucreaza pentru a le insela (Apoc. 20:3).
   Orice pacat este grav si orice pacat ii afecteaza pe altii. Dar pacatul faptuit in locurile ceresti este mai grav si implicatiile lui sunt mai extinse. Pacatul lui Satan ar trebui sa ne slujeasca drept permanenta amintire si avertizare.
ACTIVITATILE LUI SATAN
   Diversitatea numelor lui Satan ne avertizeaza cu privire la faptul ca Satan ii poate ataca pe vrajmasii sai intr-o multitudine de forme, de la cruzimea unui balaur (Apoc. 12:3), pana la prezenta atragatoare a unui inger de lumina (2 Cor. 11:14). Satan se poate adapta pe sine si tacticile sale pentru a se potrivi oricarei persoane si oricarei imprejurari. Desi s-ar putea sa aiba anumite modalitati preferate de actiune, el ii va confrunta pe oameni acolo unde se afla, si va folosi tot ceea ce este necesar in imprejurarile respective pentru a-i infringe. Desi nu este atotstiutor, Satan a observat pe multi altii in situatii similare celor in care ne putem gasi noi, si poate anticipa cu un mare grad de acuratete ce anume ne-ar putea infringe.
I. In legatura cu Iisus cristos
Vrajmasia dintre Satan si Cristos a fost prevazuta pentru prima data dupa pacatul lui Adam si al Evei (Gen. 3:15). Atunci a fost prezisa dusmania dintre descendentii spirituali ai lui Satan si familia lui Dumnezeu. De asemenea, s-a menfionat ca samanta femeii (Cristos) va da o lovitura fatala capului lui Satan, in vreme ce Satan va rani calcaiul lui Cristos (o rana care nu-i aduce moartea, dar care avea sa-I produca o mare suferinta). Acest duel a avut loc la cruce.
   Atunci cand Domnul nostru a aparut pe pamant, Satan a facut incercari nesfarsite de a contracara misiunea Sa de a muri pentru pacatele lumii. Fara indoiala ca uciderea de catre Irod a copiilor sub doi ani (Mat. 2:16) a fost inspirata de Satan. Cristos spune in mod clar ca apostolul Petru s-a aliniat planului lui Satan atunci cand a incercat sa respinga ideea ca Cristos trebuie sa mearga si sa moara la Ierusalim. (Mat. 16:21-23). Asprimea mustrarii lui Cristos subliniaza faptul ca scopul central al venirii Sale pe pamant a fost acela de a muri. Atunci cand Iuda a vrut sa-L tradeze pe Domnul, Satan a intrat in el (loan 13:27).
   Atacul principal si cel mai direct al lui Satan asupra Domnului nostra a avut loc cu ocazia ispitirii Sale (Mat. 4:1-11). Cuvantul „incercare" sau „ispita" implica doua idei: punerea la proba si imbierea la rau. In procesul ademenirii lui Iisus Cristos de catre Satan pentru a face raul, Dumnezeu voia sa dovedeasca prin aceasta punere la incercare ca Cristos era fara pacat. Atat Dumnezeu, cat si Satan au fost implicati in aceasta punere la incercare. Duhul L-a condus pe Iisus in pustie pentru ca El sa fie ispitit de diavol. Timp de 40 de zile Satan L-a ispitit in multe feluri (Luca 4:2), si in tot acest timp Domnul nostru a postit. Acest lucru L-a ajutat sa fie atent la toate aceste ispite, dar mai ales cu privire la cele trei atacuri care au venit la sfarsitul celor 40 de zile. Acestea s-au adresat celor trei cele mai importante domenii in care poate cineva sa fie pus la incercare: poftele carnii, poftele ochilor si mandria laudaroasa a vietii (1 loan 2:16).
   Acestea au fost ispite pregatite special pentru Dumnezeul-Om. Nu noi, ci numai El ar fi putut sa transforme pietrele in paini. Nu noi, ci numai El ar fi putut sari de pe streasina templului si sa aterizeze nevatamat in curte. Nu noi, ci numai El ar fi putut sa se astepte a avea toate imparatiile lumii acesteia.
   Adevaratul scop al lui Satan in ispitirea lui Cristos a fost sa elimine suferinta si moartea pe cruce. El I-a oferit Domnului gloria, dar fara cruce. Aceasta ar fi facut ca moartea Sa inlocuitoare sa nu mai fie necesara. In mod specific Satan L-a ispitit pe Cristos cu independenta (Mat. 4:3-4), nestapanire (Mat. 4:5-7) si idolatrie (Mat. 4:8-10).
   In mintea lui Satan nu exista nici o indoiala cu privire la faptul ca Cristos era Eliberatorul promis. Dar el voia sa-L faca pe Domnul sa-Si manifeste independent fata de Tatal prin transformarea pietrelor in paini. Asa cum mana data lui Israel in pustie venise de la Dumnezeu, la fel hrana lui Cristos trebuia sa vina in momentul si in felul in care hotara Tatal. Transformarea pietrelor in paini ar fi insemnat manifestarea independentei Sale fata de vointa Tatalui. Cu toate ca Ii era foame si era normal sa manance, totusi El n-a voit sa manance independent de vointa Tatalui. Satan L-a ispitit sa Se indeparteze nu de painea spirituala, ci de Tatal si a vrut sa-L impinga catre painea literala, castigata independent de vointa Tatalui. Satan continua sa-i ispiteasca pe cei ce-L urmeaza pe Cristos, incercand sa-i faca a lua lucrurile in propriile maini, mai degraba decat sa se supuna vointei Tatalui.
   Aruncarea Sa de pe acoperisul sau streasina sau marginea templului in valea adanca de pana la180 de metri, precum si aterizarea Sa fara a fi vatamat ar fi putut sa fie un spectaculos semn mesianic. Dar a face asta ar fi insemnat o scurtare a drumului si o manifestare a lipsei de credina. Graba, semnele si ingamfarea nu pot inlocui niciodata perseverenta credintei, cu toatc ca Satan ne ispiteste inca cu acestea.
   Satan a primit in mod temporar stapanire asupra lumii acesteia (kosmos) dar in cele din urma Domnul Iisus Cristos o va stapani. Va avea dreptul de a oferi Domnului imparatiile lumii acesteia, dar daca Cristos le-ar fi acceptat El ar fi scurt-circuitat planul lui Dumnezeu si ar fi evitat lucrarea ispasitoare a mortii Sale. Satan continua sa ne ispiteasca cu ceea ce este imediat vizibil.
   De vreme ce n-a reusit sa impiedice crucea, el ataca Evanghelia, pe cei ce-L urmeaza pe Cristos ceea ce mai ramane de implinit din planul lui Dumnezeu pentru aceasta lume.
II. In legatura cu Dumnezeu
Tactica principala pe care Satan o foloseste pentru a ataca pe Dumnezeu, in general programul Sau, este aceea de a oferi o falsa imparatie si un fals program. Acest lucru a fost evident atunci cand el a pacatuit, dorind sa fie ca Dumnezeu. Falsul respectiv a fost folosit pentru prima data asupra omenirii atunci cand Satan a oferit Evei sansa de a fi ca Dumnezeu, cunoscand binele si raul (Gen. 3:5).
Ispitirea lui Iisus Cristos a fost tot o incercare de falsificare. Un fals este cat se poate de asemanator cu originalul, dar ii lipseste o anume insusire fundamentala. Oferta facuta de Satan Domnului nostru a fost aceea de a avea gloria care i se cuvine, fara elementul esential al mortii Sale.
   Astazi Satan promoveaza o forma de evlavie, careia ii neaga puterea (2 Tim. 3:5). Pentru a realiza acest lucru, ii face pe slujitorii sai sa arate ca niste slujitori ai neprihanirii (2 Cor. 11:15). El promoveaza prin intermediul demonilor un sistem doctrinal care incita fie la un fals ascetism, fie la destrabalare (1 Tim. 4:1-3; Apoc. 2:24). Ultimul fals va fi Anticristul, ale carui activititi vor fi in acord cu Satan si care va face ca lumea sa creada „minciuna" lui (2Tes. 2:9,11).
III.  Inlegatura cu popoarele
   Principala sa activitate in acest domeniu este aceea de a insela popoarele (Apoc. 20:3), facandu-le sa creada ca pot guverna cu dreptate si ca pot aduce pacea in lume fara prezenta si stapanirca lui Dumnezeu. Inca o data, tactica lui este aceea a contrafacerii.
   Se foloseste de demoni pentru ducerea la indeplinire a acestei inselaciuni (Dan. 10:13, 20) si se foloseste de stapanirile pamantesti pentru a impiedica raspandirea Cuvantului lui Dumnezeu (1 Tes. 2:18).
In vremea necazului cel mare Satan va insela natiunile, facandu-le sa-l accepte pe Anticrist ca mantuitor al lor. Satan, balaurul, va da lui Anticrist puterea sa, lumea se va supune lui (Apoc. 13:2-4) iar la sfarsitul necazului Satan si demonii vor influenta armatele natiunilor sa marsaluiasca inspre pierzarea lor la razboiul de la Armaghedon (Apoc. 16:13-16).
   In timpul Imparatiei mileniale, Satan va fi legat, dar la sfarsitul acestei perioade el va fi dezlegat si va incerca sa conduca lumea intr-o revolta finala impotriva Imparatiei lui Cristos. Dupa aceasta incercare esuata, Satan va fi aruncat pentru totdeauna in iazul de foc (Apoc. 20:7-10).
IV. IN LEGATURA CU NECREDINCIOSII
   Satan orbeste mintile celor necredinciosi, pentru ca ei sa nu accepte Evanghelia (2 Cor. 4:4). El realizeaza adeseori acest lucru facandu-i sa creada ca orice drum spre cer este la fel de bun ca singurul drum. Iarasi avem de-a face cu o falsificare. Aceasta orbire ataca mintile oamenilor, si cu toate ca necredinciosii pot gandi si rationa, numai o putere mai mare decat cea a lui Satan poate inlatura aceasta orbire. Rationamentele omenesti si argumentele convingatoare isi au rolul lor, dar numai puterea lui Dumnezeu poate inlatura orbirea satanica. Uneori Satan vine si fura Cuvantul pe care oamenii l-au auzit, pentru a-i impiedica sa creada (Luca 8:12).
   Pentru a extinde aceasta orbire, Satan se foloseste de o religie contrafacuta, asa cum am detaliat in sectiunea anterioara. Aceasta poate include totul, de la ascetism pana la desfrau, de la teism (pentru ca a fi teist nu inseamna in mod necesar a fi mantuit) pana la ocultism. Satan se va folosi de orice aspect al sistemului lumii pe care o stapaneste, pentru a-i impiedica pe oameni sa gandeasca ori sa faca ceva ce i-ar duce in Imparatia lui Dumnezeu (Col. 1:13; 1 loan 2:15-17).
v. IN LEGATURA CU CREDINCIOSII
A. Satan, Ispititorul
   Satan ii ispiteste pe credinciosi exact asa cum L-a ispitit si pe Domnul. Telul sau este acela de a ne face sa comitem raul. Dumnezeu Se poate folosi uneori de Satan ca sa ne incerce, pentru a ne dovedi ca putem rezista ispitelor lui. Incercarile pot avea trei scopuri benefice in viata credinciosilor: (a) sa ne puna la proba (1 Petru 1:6-7); (b) sa ne invete (1 Petru 4:12-13; vezi si Evr. 5:8) si (c) sa mareasca dragostea noastra fata de Dumnezeu (lac. 1:12). Scopul lui Satan insa este doar acela de a-l ispiti pe credincios sa comita raul.
Exista cel putin trei domenii in care Satan ii ispiteste pe credinciosi. Primul este cel al conformarii la presiunile si structurile societatii (1 Tes. 3:5). Sfantul apostol Pavel a fost silit sa plece din Tesalonic probabil dupa numai o luna de lucrare in acel oras (Fapte 17:5-10). Apoi, Satan s-a folosit de o interdictie guvernamentala pentru a-l impiedica sa se intoarca (1 Tes. 2:18). De aceea el l-a trimis inapoi la Tesalonic pe Timotei, care nu se afla sub acea interdictie, pentru a afla daca nu cumva ei au cedat ispitelor lui Satan. Era prea devreme ca apostolul Pavel sa se refere la persecutii oficiale din Partea Imperiului roman. Aceste ispite par sa fi fost mai degraba de natura neoficiaia, sociala ori personala. De exemplu, stim ca in Macedonia femeile se bucurau in vremea aceea de mai multa libertate decat oriunde in imperiu si mai stim ca un numar important de femei cu vaza din Tesalonic au fost convertite prin lucrarea Sfantului Apostol Pavel. Poate ca Satan le ispitea sa se conformeze modului de viata pe care il aveau inainte de a fi mantuite. Era ispititor pentru ele sa puna starea sociala inaintea sfintirii. De asemenea multi dintre convertiti erau dintre neamuri si Satan ar fi putut sa-i ispiteasca cu mandrie intelectuala.
   In al doilea rand, Satan ii ispiteste pe credinciosi sa-si ascunda egoismul. Istoria lui Anania si a Safirei este o ilustratie clasica. Acest cuplu a vrut sa pastreze o parte din banii primiti prin vanzarea proprietatii lor, primind in acelasi timp laude pentru contributia lor. Apostolul Petru si-a dat seama ca Satan este cel care le-a umplut inima de minciuna (Fapte 5:1-11). Ei aveau dreptul de a avea ori de a-si vinde proprietatea. Ei nu erau obligati in nici un fel sa dea bisericii intreg pretul obtinut. Dar ei erau obligat sa n-o faca pe generosii sa cedeze in acelasi timp egoismului lor, pastrand o parte din banii primiti.
   In al treilea rand, Satan ii ispiteste pe credinciosi prin imoralitate (1 Cor. 7:5). Dumnezeu a destinat familia pentru implinirea legitima a nevoilor si relatiilor fizice si El asteapta ca sotii si sotiile sa-si asume responsabilitatile lor mutuale. Atunci cand acest lucru nu se intampla, Satan are ocazia de a-i ispiti pe credinciosi sa comita acte sexuale ilicite sau perverse.
B. Satan Vrajmasul
   Satan ii acuza si se opune credinciosilor in diverse domenii ale vietii lor. Se opune marturiei pe care o depunem noi pentru Evanghelie. El face acest lucru producand confuzie atunci cand seamana neghina in grau (Mat. 13:38-39), cand fura Cuvantul care a fost semanat (Marcu 4:15), cand ridica autoritatile civile impotriva credinciosilor (1 Tes. J&18) si cand ii face pe credincioai sa fie pusi in inchisoare, crezand ca aceasta va impiedica marturia lor sa se raspadeasca sau ii va face pe ei insisi sa se teama de a marturisi (Apoc. 2:10). Arata cu degetul pacatele noastre (Apoc. 12:10). El ne acuza inaintea lui Dumnezeu atunci cand pacatuim, crezand ca poate ne pierdem mantuirea. Dar Iisus Cristos, ne ia apararea si aminteste mereu Tatalui ca El a platit pentru toate pacatele noastre atunci cand a murit pe cruce (1 loan 2:1-2).
   In general putem spune ca Satan-vrajmasul, doreste cu ardoare sa nimiceasca marturia credinciosilor. Pentru a realiza acest lucru el colinda pamantul ca un leu care urla si cauta pe cine sa inghita (1 Petru 5:8). Cuvintul „a inghiti" este acelasi cu cel folosit pentru a descrie felul in care Marea Rosie i-a inghitit pe egipteni atunci cand acestia ii urmareau pe evrei ca sa ii aduca inapoi in robia egipteana (Evr. 11:29). El creaza o imagine vie cu privire la scopul final al lui Satan—sa anihileze complet marturia si folosul vietii credinciosului.
Satan este puternic, este experimentat si are la dispozitie o intreaga armata de demoni care sa-1 ajute. De aceea credinciosul i se poate opune cu succes numai prin puterea lui Dumnezeu care locuieste in el.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cultura si Spiritualitate Urang-kurai