Cultura si Spiritualitate: Invierea si Inaltarea

Invierea si Inaltarea




Invierea si Inaltarea lui Iisus Cristos

A. Importanta invierii lui Iisus Cristos

1. Pentru Persoana Sa. Daca Cristos n-a inviat din morti atunci a fost un mincinos, caci El a prezis ca va invia (Mat. 20:19). Ingerul a spus femeilor care au venit la mormantul Sau ca sa vada unde este: „Nu este aici, a inviat asa cum spusese" (Matei 28:6). Invierea dovedeste ca Domnul Iisus a fost un adevarat Profet. Fara aceasta, tot ceea ce a spus El poate fi pus la indoiala.
2. Pentru lucrarea Sa. Daca Cristos n-a tnviat din morti atunci desigur El n-ar fi viu pentru a face toate slujbele Sale de dupa inviere. Lucrarea Sa ar fi sfarsit prin moarte. Daca ar fi fost asa noi n-am avea acum un Mare Preot, un Mijlocitor, un Avocat sau un Cap al Bisericii. Mai mult, n-ar exista o Persona vie care sa locuiasca in noi si sa ne dea putere (Rom. 6:1-10; Gal 2:20).
3. Pentru Evanghelie. In pasajul clasic, 1 Corinteni 15:3-8, se spune ca moartea si invierea lui Cristos sunt de prima importanta. Evanghelia se bazeaza pe doua fapte esentiale: Mantuitorul a murit si El traieste. Ingroparea dovedeste realitatea mortii Lui. El n-a lesinat doar, pentru a-si reveni mai tarziu. El a murit. Lista martorilor dovedeste realitatea invierii Lui. El a murit si a fost ingropat, El a inviat si a fost vazut. Pavel a scris in Romani 4:25 despre aceleasi doua accente. El a fost dat din pricina pacatelor noastre si a inviat pentru justificarea nonstra. Fara inviere nu exista Evanghelie.
4. Pentru noi. Daca Cristos n-a inviat, atunci marturia noastra este falsa, credinta noastra este fara continut semnificativ si asteptarile noastre pentru viitor sunt lipsite de speranta (1 Cor. 15:13-19). Daca Cristos nu a inviat, atunci credinciosii care au murit, sunt morti in sensul absolut al cuvantului, fara nici o speranta de inviere. Cei care traim suntem vrednici de mila fiind inselati de faptul ca exista o inviere viitoare pentru ei.

 B. Dovezile invierii lui Iisus Cristos

1. Aparitiile Sale dupa inviere. Numarul si diversitatea oamenilor care L-au vazut pe Domnul dupa inviere intr-o diversitate de imprejurari, dovedesc dincolo de orice indoiala faptul ca El a inviat din morti. Atunci cand in ziua Cincizecimii Petru a oferit ca dovada a mesajului sau faptul ca ei au fost martori ai invierii lui Cristos, el a facut acest lucru in cetatea in care s-a petrecut invierea cu mai putin de doua luni inainte, inaintea unei audiente care ar fi putut verifica afirmatia lui Petru (Fapte 2:32).
   Ordinea aparitiilor intre invierea lui Cristos si inaltare este urmatoarea: 
(a) Mariei Magdalena si altor femei (Mat. 28:8-10; Marcu 16:9-10; loan 20:11-18);
(b) Lui Petru, dupa amiaza (Luca 24:34; 1 Cor. 15:5); 
(c) Ucenicilor pe drumul catre Emaus, inspre seara (Marcu 16:12; Luca 24:13-32); 
(d) Ucenicilor, cu exceptia lui Toma, in camera de sus (Luca 24:36-43; loan 20:19-25); 
(e) Ucenicilor, inclusiv lui Toma, in seara Dumincii urmatoare (Marcu 16:14; loan 20:26-29); 
(f) Celor sapte ucenici langa Marea Galileii (loan 21:1-24); 
(g) Apostolilor si la mai mult de cinci sute de frafi si lui Iacov, fratele Domnului (1 Cor. 15:6-7); 
(h) Celor care au fost martori ai inaltarii (Mat. 28:18-20; Marcu 16:19; Luca 24:44-53; Fapte 1:3-12).
2. Efecte care trebuie sa aiba o cauza (invierea). Exista o serie de fapte uimitoare care necesita o explicatie. Este de neconceput sa ne gandim ca ele ar putea avea o explicate satisfacatoare in afara de invierea lui Iisus Cristos.
   Ce anume a facut ca mormantul sa fie gol? Ucenicii au vazut ca era gol. Garzile au raportat preotilor celor mai de seama ca era gol au primit mita ca sa nu vorbeasca despre asta (Mat. 28:11-15). Daca povestea pe care au fost ei sfatuiti s-o relateze (anume ca ucenicii au venit si au furat trupul) ar fi fost adevarata atunci, ei ar fi trebuit sa fie pedepsiti sau executati pentru ca au permis acest lucru in vreme ce erau la datorie. Unii au sugerat ca ucenicii au mers la un alt mormant, dar prezenta garzilor face ca lucrul sa fie de neconceput. Mormantul a fost gol (efectul) pentru ca Iisus Cristos a inviat (cauza).
   Care a fost cauza evenimentelor din ziua Cincizecimii? Cincizecimea venea si trecea in fiecare an, dar anul in care Cristos a inviat a fost martor al coborarii Duhului Sfant asa cum El a promis (Fapte 1:5). In predica sa Petru a atribuit venirea Duhului Sfant faptului ca Cristos cel inviat a trimis Duhul (Fapte 2:33). Venirea Duhului (efectul) trebuia sa aiba o cauza suficienta (Cristos cel inviat).
   Care a fost cauza schimbarii zilei de inchinare? Primii crestini erau iudei, obisnuiti sa se inchine in ziua de sabat (sambata). Totusi, dintr-o data si in mod general, ei au inceput sa se inchine duminica desi aceasta era o zi obisnuita de lucru (Faptc 20:7). De ce au vrut ei sa schimbe ziua de inchinare? Pentru ca au vrut sa comemoreze invierea Domnului lor care a avut loc duminica. Inchinarea in ziua de duminica este efectul; invierea lui Cristos este cauza.

 C. Rezultatele invierii lui Iisus Cristos

1. Prototipul unui nou trup. Cu invierea lui Cristos a aparut pentru prima data in istorie un nou tip de trup de inviere, caci El a inviat cu un trup etern ca sa nu mai moara niciodata. Inainte de acest eveniment toate invierile fusesera restaurari ale trupurilor in forma lor pamanteasca.
   Trupul de inviere al lui Cristos are legaturi cu trupul Sau pamantesc dinainte de inviere. Oamenii L-au recunoscut (loan 20:20); ranile care I s-au facut la crucificare ramasesera (loan 20:25-29; Apoc. 5:6); El avea capacitatea de a manca desi nu avea nevoie sa manance (Luca 24:30-33, 41-43); El a suflat asupra ucenicilor (loan 20:22); si acel trup avea carne si oase, ceea ce dovedea ca El nu era doar manifestarea unui spirit (Luca 24:39-40). Dar trupul Sau de inviere era diferit. El putea intra in incaperi inchise fara a deschide usa (Luca 24:36; loan 20:19). El putea sa apara si sa dispara asa cum voia (Luca 24:15; loan 20:19), si nici nu era limitat de necesitatile fizice cum ar fi somnul sau hrana.
   Cea mai detaliata descriere a lui Cristos cel inviat si inaltat o gasim in Apocalipsa 1:12-16. Aici loan relateaza viziunea lui Cristos cel glorificat. El era ca un Fiu al Omului, ceea ce il leaga de aparitia Lui pamanteasca, dar in acelasi timp ochii, picioarele, glasul si fata Lui radiau glorie. Aceasta este infatisarea in care il vom vedea toti intr-o zi.
   Invierea slujeste de asemenea ca prototip al invierii credinciosilor. De doua ori Cristos este numit cel dintai nascut dintre cei morti (Col. 1:18; Apoc. 1:5). Aceasta inseamna ca El a fost primul care a primit un trup inviat etern. Trupurile noastre de inviere, la fel cu al Lui, vor fi diferite de trupurile noastre pamantesti. Atunci putem raspunde la intrebarea: Cum vor fi trupurile de inviere ale credinciosilor? Pavel spune ca ele nu vor fi pur fi simplu o reconstituire a trupurilor care au fost asezate in mormant Ele vor fi trupuri noi, avand insa o legatura cu cele dinainte (1 Cor. 15:35-41).
   In totalitatea lor credinciosii in stare eterna vor fi „ca El" (1 loan 3:2). loan explica in urmatoarele versete ca a fi ca El inseamna a fi curat (v. 3), a fi fara pacat (v. 5) si a fi neprihanit (v. 7). Fiintele noastre in intregul lor, inclusiv trupurile noastre, vor manifesta aceste caracteristici.
2. O dovada a afirmatiilor Sale. Invierea Sa a dovedit ca El este cu adevarat un Profet (Mat 28:6). Acest lucru a validat de asemenea afirmatia ca El este Domn si Mesia, punct pe care Petru l-a subliniat in predica sa la Cincizecime (Fapte 2:36). Pavel afirma ca invierea a dovedit faptul ca El este Fiul lui Dumnezeu (Rom. 1:4).
3. O conditie necesara tuturor slujbelor Sale ulterioare. Daca Cristos n-a inviat, atunci viata si lucrarea Lui au sfarsit la cruce si din acel moment El nu mai face nimic. Prin inviere si inaltare Domnul Iisus Cristos a intrat in lucrarile Lui prezente si viitoare.
   Invierea lui Cristos a fost intotdeauna un adevar plin de bucurie, captivant si motivator pentru Biserica. Una dintre rugaciunile cele mai simple si in acelasi timp un crez timpuriu al bisericii a fost „Maranata, Domnul nostra vine" (1 Cor. 16:22). Nici un om care nega invierea Domnului nu putea spune acest lucru. El afirma in modul cel mai clar ca Iisus este Domnul cel viu care vine.

Inaltarea Domnului Iisus Cristos

A. Afirmatii in legatura cu inaltarea

1. In Vechiul Testament. Doua referinte prezic inaltarea lui Mesia (Ps. 68:18, citat in Efes. 4:8, si Ps. 110:1, citat in Fapte 2:34).
2. In afirmatiile lui Cristos. Domnul nostru a vorbit despre faptul ca Se duce la Tatal Sau (loan 7:33; 14:12, 28; 16:5, 10, 28) si in mod specific despre inaltare (loan 6:62; 20:17).
3. In scrierile Noului Testament. Finalul disputat al Evangheliei dupa Luca relateaza inaltarea. (Luca 16:19); Luca vorbeste despre ea de doua ori (Luca 9:51; 24:51), dar descrierea principala este cea din Fap. 1:6-11. Alte pasaje nou-testamentale vorbesc despre ea (Efes. 4:10; 1 Tim. 3:16; Evr. 4:14; 1 Petru 3:22), iar altele care vorbesc despre starea inaltata a lui Cristos in prezent presupun acest lucru (Col. 3:1).

B. Descrierea inaltarii

1. Locul. Ea s-a petrecut „inspre Betania" (Luca 24:50), adica pe partea dinspre Betania a Muntelui Maslinilor (Fapte 1:12).
2. Modalitatea. Iisus S-a inaltat pur si simplu ca si cum ar fi fost purtat de un nor (Fapte 1:9). Inaltarea n-a fost o disparitie instantanee, ci o miscare in sus, gradata, desi nu indelungata.
3. Promisiunea. Pe cand ucenicii se uitau in sus au aparut doi ingeri si le-au promis ca Cel care abia fusese luat de la ei Se va intoarce „in acelasi fel".

C. Probleme care se ridica in legatura cu inaltarea

1. A fost contrara legilor naturii. Da, a fost, dar trupul de inviere a lui Cristos n-a fost supus in mod necesar legilor naturii.
2. S-a inaltat El la cer inaintea inaltarii publice. Unii cred ca loan 20:17 indica faptul ca inaintea inaltarii din Fapte 1 a avut loc una sau mai multe inaltari. Totusi verbul „Eu Ma inalt" este mai degraba o forma de prezent viitor referitoare la viitoarea inaltare publica din Fapte 1 si referindu-se la aceasta cu certidudine.

D. Semnificatia inaltarii

   Invierea a marcat sfarsitul perioadei de umilire a lui Iisus Cristos si intrarea Lui in starea glorificata. Cele patruzeci de zile de la invierea Sa au implicat unele limitari cum ar fi de exemplu manifestarea slavei Sale. In aparitiile Sale de dupa inviere si inainte de inaltare, ucenicii n-au fost uimiti de trupul Lui de inviere. Aparitia lui Cristos descrisa de loan in Apocalipsa I trebuie sa fi aratat gloria Lui intr-un mod mult mai viu.
   Odata ce a avut loc inaltarea, Iisus Cristos a fost gata sa inceapa alte slujbe in folosul alor Sai si al lumii.

Observatie: Lumea crestina sarbatoresc cu drag si cu mult interes aceste evenimente (nasterea, moartea pe cruce, invierea, inaltarea) petrecute in viata lui Iisus Cristos intrupat. Dar se pare ca traim zile in care aceste evenimente foarte importante din viata crestinului in legatura cu viata lui Iisus Cristos o iau intr-o directie gresita. S-au introdus tot felul de obiceiuri care nu au legatura cu viata lui Cristos si au intrat lingusitor, au fost acceptate cu usuratate in bisericile crestine.
   De exemplu:
- cand sarbatorim nasterea lui Iisus Cristos, ne indepartam de la adevar si spunem ca e Craciunul, vine Mosul cu daruri, umplem casa cu cadouri pentru cei dragi si punem un brad plin de globulete, lumini, bombonele si ghirlande. Si totul este asa de frumos si stralucitor. Dar totul este o amagire de la Satan ca sa rastoarne adevarata valoare a ceea ce s-a petrecut in acea zi si anume ca s-a nascut Fiu de Dumnezeu pe pamanat si L-a dat pentru noi pentru a restabili legatura dintre om si Dumnezeu.
- cand sarbatorim Pastele, care este o sarbatoare de mare valoare si pe care o gasim inca pe paginile Vechiului Testament, a venit Iisus a restabilit si a accentuat mai mult acest cadru de sarbatoare si i-a dat o nuanta mai puternica, a creat un nou Legamant. Cand vine aceasta sarbatoare ne pregatim intens dar nu cu inimile ci cu trupul si anume, punem masa cat mai bogata si pe ea tot felul de bucate ,,traditionale" printre care oul colorat cu rosu si mai nou colorat in curcubeu si impodobit cu margelute si diverse. Apoi nu lipseste drobul, pasca, vinul, etc. Si mai cream un cadru cu iepurasi si puisori de gaina ca totul sa fie placut ochiului. Si valoarea sarbatorii Pascale este inlocuita de altceva decat moartea si invierea Domnului Iisus Cristos.
- cand sarbatorim Inaltarea lui Iisus Cristos tot asa cream cadre placute si ne inveselim trupul cu diverse si dureaza doar o zi poate si o noapte dupa care ne vedem de ale noastre si asteptam sa vina anul urmator si o luam de la capat. Trebuie sa sarbatorim in fiecare zi pe Iisus pentru ca El a murit odata pentru pacatele omenirii si trebuie sa fim bucurosi ca faptele marete ale Domnului nu s-au sfarsit pe o cruce sau intr-un mormant ci El este viu si azi si va fi in veci.
   Ce este gresit in acestea? Satan nu sta. Creaza conditii, da idei de infrumusetare si ne amageste pe fiecare si distorsoneaza adevarul biblic. Se doreste inlocuirea si chiar inlaturarea totala a ceea ce are legatura cu viata lui Iisus pe pamant si mai ales de la lucrearea Lui. De aceea in sarbatorile crestine, care au ca centru persoana Domnului Iisus, sunt introduse elemente care nu au nici o legatura cu El. Din contra au inceputuri pagane si sunt extrase din alt context si din alt cadru istoric. Se pare ca au reinviat, au o fateta modernista si s-au cuibarit prin bisericile crestine cu scop ne a ne intoarce privirile inimii de la Iisus Cristos. Adevarul este un intreg, niciodata pe jumatate. Nu poti sluji si lui Satan si lui Dumnezeu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cultura si Spiritualitate Urang-kurai